GIVI Asia Sdn Bhd
  • E-Katalog
    • Close
    • CATALOGUE2025
  • Profil Korporat
    • Close
    • Korporat
      • Profil Syarikat
      • Sejarah Penubuhan GIVI Asia
      • VISI & MISI
      • Makmal Techno R&D
      • Peluang Pekerjaan
      • Hubungi Kami
    • Komunikasi
      • Buletin
      • Program & Aktiviti
      • Galeri
      • Blog
  • Bilik Pameran Maya
    • BM
      • EN (English)
    • Close
  • Distribusi
  • Produk
    • Close
    • Kotak Simpanan
    • Beg Motosikal
    • Topi Keledar
    • Pakaian Kalis Hujan
    • Aksesori Keselamatan & Teknikal
  • Motosikal Saya
  • Buletin
  • Daftar Waranti

Optional

Laman Utama / Blog / TORK VS HORSEPOWER: APAKAH SEBENARNYA?

TORK VS HORSEPOWER: APAKAH SEBENARNYA?

04 Apr 2022 Blog [Sassy_Social_Share]

Kredit: eatsleepride.com

Kebanyakan daripada kita terpengaruh dengan perkataan “kuasa” atau lebih khusus, “kuasa kuda – horsepower” Tetapi enjin menghasilkan bukan sahaja kuasa kuda tetapi juga tork.

Namun, adakah anda tahu apa maksud kuasa kuda “horsepower” sebenarnya? Dan bagaimana pula dengan tork? Bagaimanakah ia mempengaruhi prestasi motosikal anda?

Untuk memahami tork dan kuasa kuda (horsepower), kita perlu memahami definisi tenaga terlebih dahulu.

Apakah itu tenaga?

Kredit: motorworld.com

Tenaga ialah keupayaan untuk melakukan kerja. Terdapat banyak bentuk tenaga seperti tenaga kimia, tenaga keupayaan, haba, tenaga kinetik, tenaga mekanikal, dll.

Dalam enjin pembakaran dalaman, tenaga dihasilkan melalui pembakaran campuran udara-bahan api. Ia menukarkan tenaga kimia yang disimpan dalam bahan api kepada tenaga haba dan kinetik apabila tekanan yang mengembang memaksa omboh turun.

Oleh itu, tenaga dibelanjakan, dan kerja dihasilkan.

Apakah pula Tork ini?

Mari kita bayangkan bahawa kita sedang mengangkat dumbbell di gim.

Daya yang kita angkat mereka dengan memutar lengan bawah kita ialah daya kilasnya. Dalam erti kata lain, ia adalah daya melalui arah. Tork mengukur daya objek semasa ia berputar mengelilingi paksi, tumpu atau pangsi. Apabila kita beralih kepada dumbbell yang lebih berat, kita memerlukan lebih tork untuk mengangkatnya.

Dalam enjin, pembakaran bahan api memaksa omboh ke bawah dalam silinder. Apabila omboh dilekatkan pada hujung rod penyambung yang lebih kecil, ia membentuk pivot. Hujung besar bahagian bawah penyambung dilekatkan pada crankshaft, jadi daya dari omboh dipindahkan ke crankshaft. Tork ini memusingkan crankshaft dan roda tenaga yang dipasang padanya. Ia kemudiannya disalurkan melalui kotak gear, dan akhirnya keluar ke pemacu akhir untuk memusingkan tayar belakang.

Fikirkan tork sebagai daya yang dijana apabila campuran udara-bahan api terbakar di dalam enjin.

Jadi, apakah “horsepower”?

Kredit: streetrod101.com

Kuasa ditakrifkan sebagai kadar tenaga yang dibelanjakan atau kerja dilakukan.

Bayangkan diri anda mengangkat dumbbell. Lebih cepat anda mengangkat, lebih banyak kuasa yang anda keluarkan. Seterusnya, anda mengukur bilangan lif yang boleh anda lakukan sesaat. Kadar ini diukur dengan Joule sesaat, yang ditulis dalam istilah mudah sebagai Watt (W). Inilah sebabnya mengapa anda sering melihat kuasa enjin dinilai sebagai “kW” (Kilowatt yang bermaksud 1,000 W).

Berbalik kepada enjin, kuasa ialah seberapa pantas tork dihasilkan pada skala bermasa iaitu putaran crankshaft seminit (RPM). Jadi, kuasa adalah tork didarab dengan RPM.

Tetapi bagaimanakah “Horse” dimainkan? Unit ini dicipta oleh jurutera Scotland James Watt untuk membandingkan keluaran enjin stim dengan kuasa kuda. Seperti dalam, 1 kuasa kuda mekanikal bermakna kuda mengangkat beban 550 paun ke atas 1 kaki dalam 1 saat.

1 kuasa kuda mekanikal (hp) bersamaan dengan 745.7 Watt, (0.7457 kW), atau 1 kW bersamaan dengan 1.341 kuasa kuda mekanikal (hp).

Untuk menggambarkan titik bahawa kuasa adalah tork didarab dengan masa sekali lagi, daya angkat kuda yang memuatkan 1 kaki ialah tork maka unit kaki-paun (lb.-ft.) atau Newton-Metre (Nm). Menambah skala masa iaitu 1 saat menukarkannya kepada kuasa kuda (hp).

Nota penting di sini: Angka kuasa kuda terkenal berbeza-beza di kawasan yang berbeza. Ini bermakna, angka kuasa kuda mungkin lebih tinggi atau lebih rendah. Oleh itu, Kesatuan Eropah mengeluarkan Arahan 80/181/EEC pada Januari 2010 bahawa kW mesti digunakan sebagai unit utama manakala kuasa kuda sebagai tambahan. Ya, ia bermakna kW lebih tepat dari segi kuasa enjin.

Arkib

Kembali ke Arkib

Langgan
Buletin

    Produk

    • Kotak Simpanan
    • Beg Motosikal
    • Topi Keledar
    • Pakaian Kalis Hujan
    • Aksesori Keselamatan & Teknikal

    Syarikat

    • Profil Syarikat
    • Sejarah Penubuhan GIVI Asia
    • VISI & MISI
    • Makmal Techno R&D
    • Peluang Pekerjaan
    • Hubungi Kami

    Komunikasi

    • Buletin
    • Program & Aktiviti
    • Galeri
    • Blog

    Muat Turun

    • Katalog
    • Motosikal Kustom
    • Jejak Kami
    • Laman Peta

    • Facebook
    • Instagram
    Copyright © 2025 GIVI Asia Sdn Bhd 199201022363 (253867-M). All rights reserved.
    • Laman Utama
    • Profil Syarikat
    • Produk
      ▼
      • Kotak Simpanan
      • Beg Motosikal
      • Topi Keledar
      • Pakaian Kalis Hujan
      • Aksesori Keselamatan & Teknikal
    • Virtual Showroom
    • Customize
    • Blog
    • Pendaftaran Waranti
    • Distribusi
    • BM
      • EN (English)
    TERMA & SYARAT WARANTI

    Terima kasih kerana telah membeli produk daripada GIVI. Semua produk GIVI adalah dijamin kerosakan pengeluaran dalam tempoh satu tahun (kecuali kotak simpanan, yang dijamin selama 2 tahun).

    PERUNTUKAN WARANTI:

    • Jika terbukti rosak dalam tempoh jaminan dari tarikh pembelian, produk ini akan dibaiki atau diganti, tertakluk kepada keputusan GIVI.
    • Waranti adalah sah untuk : –
    • Penggantian komponen yang dianggap rosak oleh pengedar tempatan.
    • Sekiranya berlaku kerosakan, jaminan melindungi komponen yang didapati rosak dan bukan keseluruhan produk.
    • Jaminan hanya diguna pakai jika produk telah digunakan dan diselenggarakan mengikut garis panduan pengilang.
    • Waranti hanya diguna pakai jika rak GIVI digunakan dengan Kotak Simpanan GIVI. Pengilang tidak akan bertanggungjawab jika kotak simpanan daripada jenama lain dipasangkan pada produk GIVI.
    • Waranti TIDAK meliputi: –

    – Butiran mengenai terma & syarat waranti ini diubah dalam apa jua cara sekalipun.

    – Produk yang TIDAK digunakan secara normal daripada tujuan asalnya atau disebabkan arahan operasi telah rosak sewaktu dalam perjalanan atau disebabkan cara pengendalian yang kasar atau disalahgunakan.

    – Kerosakan akibat kemalangan, debu persekitaran kecuaian atau haus dan lusuh am.

    – Kerosakan yang disebabkan oleh pendedahan kepada produk kimia berbahaya.

    – Kecacatan atau kerosakan disebabkan berdekatan dengan sumber haba, termasuk penyenyap motosikal, atau akibat penggunaan pelarut atau bahan lain.

    – Produk sedang dibaiki, dirosakkan, atau diubah suai dalam apa jua cara oleh orang atau juruteknik yang tidak bertauliah.

    – Kotak simpanan GIVI telah dipasang tanpa menggunakan Sistem Rak motosikal GIVI yang betul dan asli.

    – Perubahan pada bahan atau warna akibat pendedahan berpanjangan dan terus kepada cahaya matahari. Cat dan bahan warna neon secara semula jadi akan pudar lebih cepat daripada warna standard.

    • Perkhidmatan waranti hanya ditawarkan apabila Borang Pendaftaran Waranti dengan resit pembelian yang sah dikemukakan kepada perkhidmatan pelanggan GIVI melalui www.givi.com.my. Peniaga akan mengeluarkan borang prosedur tuntutan dan mengembalikan produk kepada GIVI.
    • GIVI akan berusaha sedaya upaya untuk membaiki produk secepat mungkin, namun kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kelewatan dalam menservis atas sebab di luar kawalan atau mana-mana pengedar sahnya.

    MAKLUMAT PENTING SISTEM RAK MOTOSIKAL GIVI:

    Untuk melindungi pengguna dan mengelakkan kerosakan pada struktur asal motosikal, kami ingin menegaskan perkara berikut. Produk kami adalah hasil pemasangan pelbagai komponen. Oleh itu, titik dan lengkungan yang dikimpal, serta casis motosikal yang berbeza boleh menyebabkan kesukaran pemasangan. Untuk prosedur pemasangan yang betul, kami mencadangkan anda bergantung pada mereka yang berkelayakan dan memeriksa dengan teliti bahawa komponen kit tidak mengganggu atau bersentuhan dengan bahagian asal motosikal (Rangka, Penyenyap, Penyerap Hentakan, dsb.). Kami tidak akan bertanggungjawab untuk kerosakan yang disebabkan oleh pemasangan yang salah berikutan pemasangan yang tidak sesuai oleh orang atau mekanik yang tidak berkelayakan. Waranti melindungi secara eksklusif penggantian atau barangan daripada rangkaian produk, yang akan mengemukakan kecacatan sebelum pemasangan akhir.

    Urutan pemasangan yang dicadangkan:-

    • Padankan penyokong dan skru kit (tanpa mengetatkannya) mengikut urutan yang dicadangkan dalam arahan pemasangan.
    • Betulkan kedudukan pemasangan semua alatan dan pastikan ia tidak mengganggu atau bersentuhan dengan bahagian asal motosikal.
    • Ketatkan skru secara berurutan dan periksa ketengangannya secara berkala.
    • Sekiranya kit tidak lengkap atau anda mendapati terdapat komponen yang rosak, jangan ragu untuk menghubungi pengedar anda atau terus dengan pengeluar. Sila elakkan menggunakan bahagian yang tidak sesuai.
    TERMA & SYARAT WARANTI

    Terima kasih kerana telah membeli produk daripada GIVI. Semua produk GIVI adalah dijamin kerosakan pengeluaran dalam tempoh satu tahun (kecuali kotak simpanan, yang dijamin selama 2 tahun).

    PERUNTUKAN WARANTI:

    • Jika terbukti rosak dalam tempoh jaminan dari tarikh pembelian, produk ini akan dibaiki atau diganti, tertakluk kepada keputusan GIVI.
    • Waranti adalah sah untuk : –
    • Penggantian komponen yang dianggap rosak oleh pengedar tempatan.
    • Sekiranya berlaku kerosakan, jaminan melindungi komponen yang didapati rosak dan bukan keseluruhan produk.
    • Jaminan hanya diguna pakai jika produk telah digunakan dan diselenggarakan mengikut garis panduan pengilang.
    • Waranti hanya diguna pakai jika rak GIVI digunakan dengan Kotak Simpanan GIVI. Pengilang tidak akan bertanggungjawab jika kotak simpanan daripada jenama lain dipasangkan pada produk GIVI.
    • Waranti TIDAK meliputi: –

    – Butiran mengenai terma & syarat waranti ini diubah dalam apa jua cara sekalipun.

    – Produk yang TIDAK digunakan secara normal daripada tujuan asalnya atau disebabkan arahan operasi telah rosak sewaktu dalam perjalanan atau disebabkan cara pengendalian yang kasar atau disalahgunakan.

    – Kerosakan akibat kemalangan, debu persekitaran kecuaian atau haus dan lusuh am.

    – Kerosakan yang disebabkan oleh pendedahan kepada produk kimia berbahaya.

    – Kecacatan atau kerosakan disebabkan berdekatan dengan sumber haba, termasuk penyenyap motosikal, atau akibat penggunaan pelarut atau bahan lain.

    – Produk sedang dibaiki, dirosakkan, atau diubah suai dalam apa jua cara oleh orang atau juruteknik yang tidak bertauliah.

    – Kotak simpanan GIVI telah dipasang tanpa menggunakan Sistem Rak motosikal GIVI yang betul dan asli.

    – Perubahan pada bahan atau warna akibat pendedahan berpanjangan dan terus kepada cahaya matahari. Cat dan bahan warna neon secara semula jadi akan pudar lebih cepat daripada warna standard.

    • Perkhidmatan waranti hanya ditawarkan apabila Borang Pendaftaran Waranti dengan resit pembelian yang sah dikemukakan kepada perkhidmatan pelanggan GIVI melalui www.givi.com.my. Peniaga akan mengeluarkan borang prosedur tuntutan dan mengembalikan produk kepada GIVI.
    • GIVI akan berusaha sedaya upaya untuk membaiki produk secepat mungkin, namun kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kelewatan dalam menservis atas sebab di luar kawalan atau mana-mana pengedar sahnya.

    MAKLUMAT PENTING SISTEM RAK MOTOSIKAL GIVI:

    Untuk melindungi pengguna dan mengelakkan kerosakan pada struktur asal motosikal, kami ingin menegaskan perkara berikut. Produk kami adalah hasil pemasangan pelbagai komponen. Oleh itu, titik dan lengkungan yang dikimpal, serta casis motosikal yang berbeza boleh menyebabkan kesukaran pemasangan. Untuk prosedur pemasangan yang betul, kami mencadangkan anda bergantung pada mereka yang berkelayakan dan memeriksa dengan teliti bahawa komponen kit tidak mengganggu atau bersentuhan dengan bahagian asal motosikal (Rangka, Penyenyap, Penyerap Hentakan, dsb.). Kami tidak akan bertanggungjawab untuk kerosakan yang disebabkan oleh pemasangan yang salah berikutan pemasangan yang tidak sesuai oleh orang atau mekanik yang tidak berkelayakan. Waranti melindungi secara eksklusif penggantian atau barangan daripada rangkaian produk, yang akan mengemukakan kecacatan sebelum pemasangan akhir.

    Urutan pemasangan yang dicadangkan:-

    • Padankan penyokong dan skru kit (tanpa mengetatkannya) mengikut urutan yang dicadangkan dalam arahan pemasangan.
    • Betulkan kedudukan pemasangan semua alatan dan pastikan ia tidak mengganggu atau bersentuhan dengan bahagian asal motosikal.
    • Ketatkan skru secara berurutan dan periksa ketengangannya secara berkala.
    • Sekiranya kit tidak lengkap atau anda mendapati terdapat komponen yang rosak, jangan ragu untuk menghubungi pengedar anda atau terus dengan pengeluar. Sila elakkan menggunakan bahagian yang tidak sesuai.